Thursday 25 October 2018

Makanan sihat.

Assalamuaikum, Salam bahagia.

Sejak macik bedah join program Makanan sihat berbayar ni badan makin ringan nak solat pn rasa boleh melompat katak hahaha. Alhamdulillah program ini banyak sangat membantu makcik untuk pemperbetulkan corak makanan Dan tidak lagi makan merapu yang tiada manfaatnya.
Maklaumla umur nak cecah awal 40an ni kene lebih kawal makanan untuk kekal sihat, kalau turun berat badan tu satu bonus besar pada macik harharhar...

Acekeli program ni macik dah setai hampir sebulan masih berbaki lagi seminggu untuk menamatkan progrem ini.  Dengan coach yang very very very supportive, positive attitude and very very good person macik dengan bangganya menyambung lagi ke bulan berikutnya wakakakaka.. Moga macik istiqomah.

Ok jom macik share apa yang macik makan

Diet sebenarnya bukan tidak makan ye, macik makan 6kali sehari tau! makan nasi (lunch,dinner) dan 4kali snaking. Seperti yang kita tahu memang makanan ruji melayu or malaysia tidak boleh lari dengan nasi cuma dalam progrem ni nasi hanya boleh diambil sebesar penumbuk tangan sendiri,  Lauk(ayam, ikan) seafood (perlu mengikut portion yang betul) boleh stim rebus bakar dan bergoreng tetapi hanya sudu kecik minyak diperlukan. Fiber atau sayur dilebihkan, susu low fat 250ml tiga kali sehari sahaja dan air masak minimum 3littre atau lebih sehari. Lunch macik antara jam 12.30pm-3.00pm.
Ini potion makanan sihat macik. Ikan talapia perap(blnder cili kering yang telah direbus,bawang)wrap dgn foil dan bakar. Nasi sepenumbuk, salad. Sambal belacan mangga. Lulus kak jue cakap siap dpt bintang terbako weih. Bertambah semangat macik.
Ikan bakar tanpa perisa, sayur dan nasi sepenumbuk.

Makesure nasi sebesar penumbuk, tiada garam gula, tiada kuah dan wajib lebihkan sayur.  

Beralih kita kepada menu untuk sarapan antara jam 6am-10am. Dan Biasanya kakjue(coach) akan memberikan resepi makanan khasiat untuk para student menikmati makanan sihat sepanjang program ini, maka hasilnya overnight oat. Gigih macik shoping barang diet mujur dia laki macik support bini yang bulan ini sahaja tiga kali shopping makanan macik sahaja Huahahaha.
Overnight oat. Bahan bahanya rolled oat susu 250ml, buah dan yogurt buh dalam petiais satu malam. Sedap!

 roti wholemeals dua keping, telor dua biji, salad,tomato mayo kewpie sk dan sos cili sk.
Wrap mission. Inti carrot, telor dua biji salad sos cili, mayo sudu kecik(sk) semuanya.

Beralih pula snaking. Snaking biasa macik ambil kekacang almond yang dibakar sendri, baru macik tahu almond sedap wei klo bakar sndri. Potion 8biji Sahaja. Snaking antara jam 10am-12am, 3pm-6pm, 9pm-10pm.

Almond bakar. 
Yougurt plain, tempe, tauhu,peanutbutter yang kurang gula, biskut jacobs hi fiber dan buah boleh dijadikan snaking.

Ini sebahagian sahaja makanan yang macik makan selama 3minggu dan hasilnya 6kg berkurang. Alhamdulillah. 

Tips.  Makan ikut jadual 

Sarapan: 6am-10am
Snaking: 10am-12am
Lunch: 12.30pm-3pm
Snaking: 3pm-6pm
Dinner: 6pm-9pm
Snaking: 9pm-10pm

Tidur awal
Minum air masak 3litre dan lebih sehari
Nasi ikut portion dengan betul
Lauk rebus, bakar, stim, goreng(minyak satu sudu kecil sahaja)
Lebihkan sayuran
Buah ikut portion yang betul
Elakan makan dan minuman yang manis
Elakan jajan maggie dan sekutu dengannya. 

PALING PENTING DISIPLIN. 


Copy dari group wstup KS6 oct18 A

Moga macik istiqomah.
Terima kasih membaca

Nota jari: klo berminat hendak joint program ni blh roger aja macik 0122906206
 Kita sihat sesama😊. Tata.


2 comments:

  1. Patutlah slim melim. Kita buat awak nasi sepenumpuk, tapi pastu tmbh lagi sepenumbuk, caner ea nak kira? adeih! lapo... lagi2 lepas jogging!

    ReplyDelete

Tutup Lagu